Hier van Richard McGuire.

Geplaatst op zondag 07 februari 2016 @ 09:16 , 245 keer bekeken

Neem één plek, ergens in de VS. Stel er een camera op en laat die een paar miljoen jaar draaien. Met een selectie van de beelden knip en plak je, zonder de chronologie te volgen, een klassieker bij elkaar: Hier van Richard McGuire.
  

HIER van Richard McGuire

‘Als het beeldverhaal een toekomst wil hebben, zal het zich moeten verbinden met de wereld van de beeldende kunsten’, heb ik de Amerikaanse stripauteur Art Spiegelman ooit horen zeggen. Samen met zijn Franse vrouw Françoise Mouly gaf hij het goede voorbeeld. Van 1980 tot 1991 gaven ze samen het alternatieve stripblad Raw uit, waarin ze de grens met de kunstwereld opzochten. In het blad publiceerden ze werk van onder meer Jacques Tardi, Lorenzo Mattotti, Joost Swarte, Ever Meulen en Kamagurka & Herr Seele, met als feuilleton in het blad ook Spiegelmans later klassiek geworden striproman Maus. Maar het meest bevreemdende verhaal dat ooit in het blad stond, is van de hand van Richard McGuire (58). Die is vooral bekend als illustrator en als bassist bij de postpunkband Liquid Liquid. Maar hij maakt ook strips.
 

De werking van het geheugen

In 1989 publiceerde McGuire in Raw een verhaal van zes pagina’s, ‘Hier’: een blik op één kamer. Aan de hand van kleine fragmentjes, schijnbaar lukraak gekozen flarden van gebeurtenissen die ooit in die kamer hadden plaatsgevonden, verbeeldde hij het verstrijken van de tijd. In 36 zwart-witprenten gaf hij een heel eigen interpretatie aan het continuüm van ruimte en tijd. De verbanden in het verhaal worden pas gaandeweg duidelijk, soms zijn die niet meer dan associatief.

De befaamde stripauteur Chris Ware schreef over dat verhaal: ‘McGuires strip is geen lineaire weergave van het verstrijken van de tijd, maar belicht de werking van het geheugen en/of het leven, dat “boven” alle menselijke ervaring staat. Deze vernieuwing opent ook nieuwe stilistische wegen voor jonge stripmakers die zoeken naar sprekende manieren om uitdrukking te geven aan de complexiteit van het leven. En dat in een jammerlijk onderontwikkelde en commercieel gehandicapte verhalende kunstvorm.’
 

De tijd en het leven

Een kwarteeuw later publiceert McGuire een nieuwe, driehonderd bladzijden dikke versie van ‘Hier’, in vier kleuren. Het concept werkt nog beter dan bij het verhaal, en het is een stuk toegankelijker. Het boek blijkt ook rijker dan het verhaal: het gaat veel meer richtingen uit, en is tegelijk strakker en coherenter, omdat McGuire veel meer tijd neemt om verbanden te leggen en associaties uit te diepen.

Personages of verhaallijnen in de klassieke zin voert McGuire niet op. Maar als u zich wil laten verbazen, zelfs overrompelen, door een groot en breed verhaal over de tijd en het leven, dat het helemaal moet hebben van montage- en verteltechniek, dan mag u dit niet missen.

Hier is een boek als het leven zelf: de samenhang of de zin moet je er zelf maar in zien te in ontdekken. Als dat lukt, kan je er heel gelukkig van worden.
  

RICHARD MCGUIRE
Hier.
Oog & Blik/ De Bezige Bij, 304 blz., 29,90 €.
Oorspronkelijke titel: ‘Here’.

 

Bron: Toon Horsten, De Standaard, 6 November 2015.


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.

Wat is dit?


Of maak zelf een Clubs account aan: