Geplaatst op zaterdag 25 april 2015 @ 23:13 , 2957 keer bekeken
Met 'De beeldhouwer' heeft de Amerikaanse striptheoreticus en -auteur Scott McCloud een klein meesterwerkje afgeleverd. In deze bijna 500 pagina's tellende graphic novel verpakt hij op originele wijze thema's als leven, liefde, dood, superhelden en -vooral- gewone mensen. Cobra.be sprak met hem.
SCOTT MCCLOUD OVER 'DE BEELDHOUWER' - video
"Er stond veel op het spel," zegt de Amerikaanse striptheoreticus en -auteur Scott McCloud aan Cobra.be. "Niemand die meer bekritiseerd zou worden dan ik, wanneer ik de bal zou hebben misgeslagen." Onderwerp van het gesprek is ‘De Beeldhouwer’, een graphic novel van bijna vijfhonderd pagina's over een jonge artiest, de liefde, de dood en het leven. In De Verenigde Staten werd het boek lyrisch ontvangen. “De beste graphic novel die ik in jaren heb gelezen,” bekende de gerenommeerde bestseller-auteur Neil Gaiman. Uiteraard kon de Nederlandse uitgever deze quote niet snel genoeg op de cover plaatsen. En terecht. ‘De Beeldhouwer’ is een pracht van een beeldroman geworden.
Het verhaal gaat over een jonge beeldhouwer uit New York City die zijn geluk lijkt opgesoupeerd te hebben. Hij zit volkomen aan de grond. Artistiek, relationeel en financieel. Hij sluit een pact met De Dood. Hierdoor krijgt hij superkrachten die hem in staat stellen in sneltempo het soort kunst te maken waarvan hij droomt, maar tegelijkertijd moet hij leren leven met de idee dat hij nog maar tweehonderd dagen te leven heeft. Net dan ontmoet hij de vrouw van zijn dromen …
McCloud haalde de inspiratie voor ‘De beeldhouwer’ min of meer uit zijn eigen (jonge) leven. "Ik was vroeger als artiest ook wat geïsoleerd, antisociaal, egocentrisch,… Ik was een beetje een eenzaat, tot die ene vrouw me kwam redden." De vrouw uit ‘De beeldhouwer’, Meg, is dan ook gebaseerd op zijn eigen vrouw. "Aan haar heb ik ontzettend veel te danken," zegt de Amerikaan gemeend.
Oud idee
Scott McCloud was een eind in de twintig, toen het verhaal zijn hoofd binnendruppelde. Meer dan een kwarteeuw later –hij is nu 54- kon hij het verhaal eindelijk aan het witte vel toevertrouwen. "Deels omdat ik erg traag ben," zegt hij, "maar anderzijds ook omdat ik twijfelde. Er zat namelijk een superheld-element in het verhaal waarvan ik niet zeker wist hoe ik dat in goede banen moest leiden. De sleutel bestond erin een collaboratie aan te gaan tussen mijn jonge ik, die het verhaal bedacht, en mijn veel oudere ik, die het kon tekenen."
De schrik om door critici te worden neergesabeld, zat er in en heeft ongetwijfeld met 's mans verleden te maken. McCloud sprak zich als striptheoreticus vaak uit over het niveau van de Amerikaanse strip. Wereldberoemd werd hij met drie getekende verslagen van zijn meningen en observaties, waarvan ‘Understanding Comics’ uit 1993 de belangrijkste was. Beroemde auteurs als Matt Groening, Art Spiegelman en Jim Lee omschreven het als een uniek en opwindend boek, handig vermomd als een makkelijk te lezen beeldroman.
‘De beeldhouwer’ telt bijna 500 pagina’s. Dat is typisch Amerikaans, maar er is nog een andere reden: "Ook al gaat het dan om een verhaal over grote gebaren en grote ideeën, het blijft zich afspelen op een kleinere schaal, met twee geliefden in de hoofdrol. Ik wil die kleine momenten tussen de personages tonen. Elke emotie krijgt haar eigen plaatje. Dat neemt veel plaats en tijd in beslag. En zo kan het zijn dat je veertig pagina's doet over één enkele conversatie." Kunst, liefde, dromen, de dood en superhelden… McCloud slaagt erin ze samen te brengen in wat nu al de beste graphic novel van het jaar is.
Bron: cobra.be
‘De beeldhouwer’ verscheen bij Scratch in zowel softcover als hardcover (met leeslintje)
Welkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: