Aaron

Geplaatst op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:33 , 63 keer bekeken

Aaron kijkt uit het raam; hij studeert voor zijn herexamens onder het wakende oog van zijn ouders, met tegenzin gekluisterd aan zijn studieboeken. Een zomer lang volgen we hem, in stilte worstelend, met die ene gedachte die niet mag zijn. Aaron is een gelaagd coming-of-ageverhaal en het bewijs dat Ben Gijsemans een stille kracht is in de Vlaamse stripwereld.

Aaron is zwijgzaam, rustig, saai bijna. In zijn kamer tussen zijn posters van The Doors en honderden actiehelden uit strips lijkt hij een doodnormale jongen. Maar hij wordt op de proef gesteld wanneer hij in contact komt met een jongetje uit de buurt. Aaron koopt – verborgen achter een bijna kinderlijke façade – een voetbal om met het kind te spelen, maar hij geeft niet toe aan zijn verboden verlangens. Hij doet zijn uiterste best om zijn dagelijkse bestaan aan te houden.


Zoals een vertraagde animatie wordt iedere beweging opgenomen in een beeld. Gijsemans geeft het leven van Aaron met aandacht voor details weer, elk vakje is minutieus uitgetekend, elke seconde wordt uitgewerkt. Frame na frame sta je stil bij Aarons worsteling. Het resultaat is een slow comic.

De lezer mag even opnieuw ademen, want Aaron dempt zijn verlangens met strips. Gijsemans breekt de spanning in het verhaal met fictie uit klassieke Amerikaanse strips. Hij laat Aaron vluchten naar een simpele wereld waar geen morele ambiguïteit bestaat. We zien actiehelden in kleur – een contrast met de grijstinten in de rest van het boek. Jonge vrouwen worden gered, monsters met een zwaai in mootjes gehakt en slechteriken met een ZING, een ZANG en een PAW geveld. Kon het leven voor Aaron ook maar zo eenvoudig zijn.

Aaron geeft uiteindelijk toe aan zijn nieuwsgierigheid en stapt over zijn grenzen wanneer hij in contact komt met een mede-stripliefhebber. Het luidt het einde van de zomer en van zijn onschuld in.

Deze graphic novel getuigt, net als Gijsemans’ debuut Hubert, van veel doorzettingsvermogen. Zes jaar lang werkte hij aan Aaron. De twee boeken zijn via een cameo van Hubert verbonden en er is een duidelijke inhoudelijke cross-over. In beide strips geeft Gijsemans het woord aan een personage in de marge: twee eenzame mannen in doodgewone wereld. Aaron is dan ook het tweede luik van een trilogie, waarin Gijsemans personages onderzoekt die een toevlucht zoeken om verder te kunnen.

Het thema pedofilie zet Gijsemans in als een zwaard van Damocles boven het hoofd van Aaron. Zo wordt Aaron een relaas over opgroeien en niet mogen toegeven aan je diepste verlangens. Complex in zijn eenvoud, traag maar spannend, stil maar luid.
 
BERT GIJSEMANS
Aaron
Oogachtend, 208 blz., 32 €

 
Bron: Shamisa Debroey, De Standaard.


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.

Wat is dit?


Of maak zelf een Clubs account aan: