Aïeä van Aldaal, deel 3 van "De Cyclus van Cyann" eindelijk uit

Geplaatst op zondag 20 februari 2005 @ 16:38 , 2932 keer bekeken

De Cyclus van Cyann 3

We hebben er acht jaar op moeten wachten, maar daar is dan toch het derde en laatste deel daar. Na onenigheid met de uitgever ontstond er een patstelling, Bourgeon wilde het derde deel niet meer bij Casterman uitgeven, en de uitgever vond dat Bourgeon zich aan zijn kontrakt moest houden. Gelukkig is dit prachtige epos toch tot een einde gekomen. Snel deel een en twee weer uit de kast, deel drie aanschaffen en lezen!!!

NA een veel te lange afwezigheid katapulteert François Bourgeon, daarin bijgestaan door de wat onderschatte Claude Lacroix, zich met Aïeïa van Aldaal meteen terug onder de crème van de striptekenaars. Deze man weet hoe je een verhaal moet vertellen, heeft veel aandacht voor individuele personages en hun psychologie en heeft een wonderbaarlijke fantasie.

Zijn maniakale aandacht voor detail is voor Bourgeon een voorwaarde om strips te kunnen maken: alleen als elk detail klopt, kan hij geloven in zijn nieuwe universum. Het publiek kan er maar wel bij varen, al heeft de 'methode Bourgeon' als voor de hand liggend nadeel dat de Bretoen verschillende jaren nodig heeft voor een album.

Maar in een markt die kreunt en steunt onder het overaanbod strips, drijft kwaliteit automatisch boven. Bourgeons vorige cycli worden tot de vaste waarden gerekend en verkopen nog steeds uitstekend. Aïeïa van Aldaal is een overgangsalbum tussen het bestaande Cyann-tweeluik en albums vier en vijf, het volgende tweeluik, waarmee Bourgeon en Lacroix de reeks willen afronden. Door een foute manipulatie van de teleportatie komt Cyann terecht op een haar onbekende planeet: Aldaal. Daar wordt ze door een stel boefjes verkocht aan Aïeïa, waarna ze op Aïeïa's boot meereist. Aïeïa is een typische Bourgeonvrouw, die Nacara, Cyanns tegenspeelster uit de eerste cyclus, zeker waard is.

Cyanns kennis is superieur en ook fysiek moet ze niet onderdoen voor haar 'meesteres', maar toch probeert ze niet te ontsnappen, omdat ze niet vertrouwd is met het terrein en met de sociale structuur van de planeet. Maar ook omdat ze veel bezadigder is geworden na haar expeditie op IlO.

Dankzij haar technische kennis begrijpt Cyann stilaan wat er op Aldaal gaande is. Of ze daar ook conclusies uit trekt, zullen we pas later te weten komen. Dit is een album om te koesteren.


Bourgeon concentreert zich in 'de cyclus van cyann' op zijn sterke punten: nieuwe werelden en vrouwen.

De eerste delen van De cylus van Cyann getuigden van een zeldzame mengeling van doorgedreven research en aandacht voor de menselijkheid van de personages. De reeks is Bourgeons eerste sciencefictionproject. Samen met zijn makker Claude Lacroix ontwierp hij voor De cyclus van Cyann hele werelden, van flora en fauna tot sociale kastes en een eigen versie van kerk en staat. Maar terwijl bij een ander de wonderlijke fauna de overhand zou krijgen, blijven bij Bourgeon de levens en de karakters van zijn heldinnen op de voorgrond. De research dient alleen als een intrigerend decor.

Hoewel Bourgeons heldinnen allemaal over hetzelfde perfecte lichaam beschikken, zijn de karakters van de hoofdpersonages heel uiteenlopend. De dialogen illustreren levensecht hoe complex de relatie tussen de vrouwen is. Bourgeon slaagt er ook heel goed in om de ontwikkeling in het karakter van Cyann te laten zien: van een wispelturig verwend nest in De brOn en de sOnde (De cyclus van Cyann 1) over een bekwaam leider in Zes seizoenen op IlO (De cyclus van Cyann 2) tot een volwassen, kwetsbare vrouw in Aïeïa van Aldaal. Zijn stilistisch realisme behoort tot de warmste en meest esthetische ter wereld.

Bron: www.standaard.be  en www.knack.be


Welkom bij Clubs!

Kijk gerust verder op deze club en doe mee.


Of maak zelf een Clubs account aan: