Geplaatst op woensdag 31 juli 2002 @ 12:34 , 915 keer bekeken
Wat is er zo modern aan de beeldregie van een historisch fresco zoals Shane ?
In de eerste plaats het ritme van de decoupage, met een hoog tempo en een dynamische pagina-indeling. Door bioscoop- en televisiefilms, muziekclips en videospelletjes is de kijker gewend geraakt aan een snelle opeenvolging van contrasterende beelden, een ontwikkeling waaraan de hedendaagse strip zich moest aanpassen. Zelfs wanneer de tekenstijl, zoals in mijn geval, op een heel klassieke manier realistisch blijft.
Maar het is een klassiek realisme dat uitdagingen niet uit de weg gaat ?
Ook in dat opzicht hebben de media, door ons dagelijks een portie geweld en erotiek voor te schotelen, onze waarneming sterk beïnvloed. En ook daarmee dienen stripauteurs rekening te houden, zowel in de tekst als in de beelden. "Shane" bevat geweld en erotiek. Omdat het bij het leven hoort en dus bij de hoofdpersoon. De wreedheid van sommige situaties breng ik niet tot in details in beeld. Ik suggereer liever dan dat ik alles laat zien... En, zonder de ouderwetse puritein uit te hangen, wil ik het grote publiek waarvoor deze reeks bestemd is, niet van me vervreemden door allerlei gevoelens te kwetsen.
- - - - -
"Aan de ene kant het opwindende gevoel dat je je midden in een veldslag bevindt en aan de andere kant de indruk de bevoorrechte getuige van een emotioneel moment of de ingewijde van een geheim te zijn."
"Shane bevat geweld en erotiek. Omdat het bij het leven hoort en dus bij de hoofd-persoon."
- - - - -
Wat zijn voor u als tekenaar de grote kwaliteiten van deze reeks ?
Afgezien van de originaliteit van de historische context, wat het zoeken naar documentatie erg boeiend maakt, vind ik het prettige aan "Shane" de afwisseling van grootschalige, tumultueuze actiescènes en confrontaties die veel intiemer zijn. Aan de ene kant het opwindende gevoel dat je je midden in een veldslag bevindt en aan de andere kant de indruk de bevoorrechte getuige van een emotioneel moment of de ingewijde van een geheim te zijn. Die intieme scènes, of het nu gaat om liefde of haat, hebben overigens mijn voorkeur. Het afbakenen van het karakter en de drijfveren van een personage, door middel van gezichtsuitdrukkingen zijn diepste gevoelens aan het licht brengen of zijn geheime bedoelingen blootleggen, dat is een erg bevredigende manier van portretteren.
- - - - -
"Door hem actief bij deze opeenvolging van intriges, complotten en moorden te betrekken heb ik hem ook tot de terugkerende held in een reeks even hachelijke als romantische avonturen gemaakt, een soort middeleeuwse western."
- - - - -
Wordt de huurling Shane gedreven door idealisme of opportunisme ?
Shane is ontegenzeglijk een idealist. Hij is een huurling die ervoor gekozen heeft tamelijk romantische waarden te verdedigen, zoals moed, rechtschapenheid, liefde, vriendschap en trouw aan zijn opdrachtgever. Het probleem is dat hij het slachtoffer van een complot is geworden, waardoor er voortdurend jacht op hem wordt gemaakt en hij telkens weer zijn onschuld moet bewijzen.
U situeert de belevenissen van Shane in de 12de eeuw. Had dat ook een ander tijdperk kunnen zijn ?
Ja, uiteraard. Ik heb voor de 12de eeuw gekozen omdat die weinig bekende periode van de Middeleeuwen in de strip nog niet eerder aan bod was gekomen. Desondanks was het een veelbewogen en opwindende eeuw, waarin een opmerkelijke vorst, Henry de Blois, aan het bewind was. Om zich van de macht te verzekeren schrok hij er niet voor terug de mensen uit zijn naaste omgeving te vermoorden, onder wie zijn broers! De persoonlijkheid van die koning fascineert me. Ik was vooral diep onder de indruk van zijn dochter Matilda, die hij op haar tiende had uitgehuwelijkt.... Shane is meer dan de fictieve getuige die me in staat stelt het veelbewogen levensverhaal van deze prinses te vertellen. Door hem actief bij deze opeenvolging van intriges, complotten en moorden te betrekken heb ik hem ook tot de terugkerende held in een reeks even hachelijke als romantische avonturen gemaakt, een soort middeleeuwse western.
Waar komt uw grote belangstelling voor de Middeleeuwen vandaan ?
Dat tijdperk is mijn grote droom! Als kind al was geschiedenis mijn lievelingsvak en mijn favoriete helden heetten Lancelot, Duguesclin en Ivanhoe... In de Middeleeuwen zijn niet alleen een overvloed aan fascinerende en verrassende verhalen en uitzonderlijke personages te vinden, maar ze bevatten nog zoveel geheimen dat het een prachtig onderzoeksterrein is. Over de 12de eeuw bijvoorbeeld, de tijd van Shane, bestaat weinig documentatie. Het zoeken naar informatie en de gevonden antwoorden als puzzelstukken in elkaar passen, dat is mijn grote passie.
Momenteel zijn er 5 delen in de serie:
Deel 1: De meedogenloze Keizerin
Deel 2: De Adelaarsrots
Deel 3: Schijngestalten
Deel 4: Albane
Deel 5: Het ToernooiWelkom bij Clubs!
Kijk gerust verder op deze club en doe mee.
Of maak zelf een Clubs account aan: