Blogposts

Blog

Geplaatst op zondag 17 februari 2013 @ 22:30 door Calamandja , 1399 keer bekeken

Magasin General: De Vrouwen

    

Oorspronkelijk zou het een drieluik worden, maar kijk: ondertussen zitten we aan het achtste (en voorlaatste) deel. 'Magasin General', over het wel en wee van doodbrave bewoners van een dropje in de wildernis van Quebec, is dé feel good-strip van het afgelopen jaar, vindt onze recensent.

   

'Magasin General' is het resultaat van twee auteurs (Loisel en Jean-Louis Tripp) die dankzij gezamenlijke inspanning een virtuele derde auteur in het leven roepen. Dat zit zo: Régis Loisel, de tekenaar van de fantasy-klassieker 'Op zoek naar de Tijdvogel', heeft het niet zo begrepen op de afwerking van zijn tekenwerk. Hij levert eerder storyboards op voor Tripp, die met zijn achtergrond als schilder en beeldhouwer de details op zich neemt, inclusief licht en schaduw. Het resultaat is een unieke samenwerking waarbij de ene tekenaar de stijl van de andere ondersteunt en er tezelfdertijd een nieuwe grafische stijl aan toevoegt. Op die manier komt 'Magasin General' nu al jaren tot stand. Met succes.

   

Terwijl de in 2006 gestarte reeks oorspronkelijk bedoeld was als trilogie, zitten we nu met 'De vrouwen' aan het voorlaatste deel. Het auteursduo kondigde onlangs aan dat het achtste deel, voorzien voor najaar 2013, nu echt wel het sluitstuk wordt.

    

De vrouwen

'Magasin General' is een tijdloze kroniek van de schijnbaar alledaagse bewoners van Notre-Dame-du-Lac, een gehucht in de Canadese provincie Quebec. De auteurs richten hun pijlen op een dorpswinkel, uitgebaat door de weduwe Marie, wiens man net is overleden. Op serene én humoristische wijze leiden Tripp en Loisel de lezer rond bij de bewoners, die allen hun eigen eigenaardigheden, vrijheden, verlangens en geheimen hebben en koesteren. In 'De vrouwen' blijkt de zogenaamde onvruchtbare Marie zwanger, heeft pastoor Réjean gewetenswroeging en wordt hij overmand door existentiële twijfels, zijn de drie kwezels van het dorp niet opgezet met het verdwijnen van hun pastoor, laat ook de burgemeester het afweten en worden er zowaar losbandige dansfeesten georganiseerd.

   

Tripp vertelde al eerder dat Loisel met 'Magasin General' eerder als een theatermaker dan als een cineast te werk gaat. "Kijk maar naar zijn figuren. Ze zijn erg theatraal, altijd in beweging," argumenteerde hij. Wie op zoek is naar een rode draad in deze reeks, komt eerder bedrogen uit. "Veel strip- en filmmakers kiezen in hun verhaal meteen voor de hoofdweg. Ze gaan van a tot z. Zo kan ik niet werken," aldus Loisel. "Ik werk met indrukken. Niet van het ene naar het andere punt, maar via sluipwegen en onbekende routes. Dat levert vaak iets helemaal anders op dan wat je oorspronkelijk bedoelde en net dat maakt een verhaal tot wat het is."

    

Meer dan een verhaal is 'Magasin General' dan ook verworden tot een confrontatie van karakters. De lezer kan zich snel vinden in de soms wel eigenaardige attitude of mentaliteit van de bewoners omdat ze zich net in een kleine gesloten gemeenschap bevinden waar het leven hard is en waar gevochten moet worden om te overleven. 

   

Maar net het feit dat de intrinsieke goedheid er overwegend heerst, maakt dit een van de mooiste veel good-strips van het decennium, eentje dat opmerkelijk genoeg zowel mannen als vrouwen kan bekoren, zo blijkt. Het ontroert en doet tezelfdertijd grijnzen en wegdromen.

   

'Magasin General' is een praatstrip waarin de karakterpsychologie erg belangrijk is. Gecombineerd met zowel humor als realisme, levert dat een unieke reeks op waar menselijkheid en romantiek, beiden in al hun vormen, centraal staan. 

  

Denk aan 'Brokeback Mountain', voeg er een snuifje musical en theater aan toe, en je hebt een unieke stripreeks in handen waar kleine persoonlijkheden voorrang krijgen op grote verhalen. Mooi.

  

Bron: Geert De Weyer; cobra.be

 

'Magasin General' verschijnt bij Casterman



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.